Monday, 25 August 2008

Het kort in!

Nog 1 week werken! Of nee, ik had gevraagd (!) of ik een week langer mocht werken, dus het zijn er nog twee... Mijn gemoedstoestand was beneden alle peil nadat ik het voorgesteld had, maar blijkbaar is dat schilderij het me waard. No worries, ondertussen is mijn emotionele toestand er merkelijk op verbeterd :-).

Gisteren met Cedric & Ophelie, en Justin en Denise, en enkele van hun vrienden naar Fremantle geweest. Cedric en Ophelie zijn vandaag na 7 maand in Perth (!) naar Broome gevlogen om eindelijk aan het holiday-deel van hun working holiday te beginnen. Dat vroeg dus om een afscheidsdrink. We zijn naar Little Creatures geweest, een zeer populaire brouwerij in Fremantle en omstreken.


Foto 1: Cedric en Ophelie.
Foto 2: Justin, Cedric en Denise.

Zaterdag eerst lekker uitgeslapen en geluierd, en daarna zowaar apple pie gaan maken bij Kodie. Ze had eens vermeld dat ze dat af en toe maakten, en dat wilde ik toch even uitproberen. Ik moet zeggen, het resultaat was zeer geslaagd!

Foto 3: Klaar om de oven in te gaan: een zeer geslaagde apple pie!

Nog enkele weetjes:

- Toen ik een beetje rauw gehakt at voor ik het in mijn saus mengde was Justin ronduit gedegouteerd. Blijkbaar is dat hier (en in NZ) not done. Hij had al eens Franse huurders hetzelfde zien doen, maar dacht dat het gewoon om een vreemde gewoonte van hen ging. Zelfs toen Cedric voorstelde om een goeie prepare americain te maken was Justin er niet van te overtuigen om het eens te proberen. Hij was wel een beetje gerust gesteld toen ik vermeldde dat we enkel rauw gehakt eten, en niet eender welk stuk vlees :-).

- Australie heeft in totaal 46 medailles gehaald op de Olympische Spelen in Peking. Voor Belgie was ik de tel na de eerste week al kwijt; hoeveel waren het er nu ook alweer? Ok, de twee medailles die we uiteindelijk wel haalden waren wel knappe prestaties!

- Colin is niet meer... De baby walvis die door zijn moeder in de steek gelaten was, dacht een nieuwe mama gevonden te hebben in een zeiljacht in een haven nabij Sydney, maar het bleek dat die boot niet echt een ideale voorziener in eten was. Iedereen in Australie leefde met hem (haar?) mee, maar het werd snel duidelijk dat voor het dier niks meer kon gedaan worden, en de overheid van New South Wales heeft daarop beslist Colin te euthanaseren... Een minuut stilte aub :-)

- Niet al mijn kousen zullen de reis terug naar Belgie meemaken. Ja hoor, ik knip mijn nagels regelmatig bij, maar dat blijkt voor de hielen weinig uit te maken.

- Ja, ik denk dat velen de Belgische zomer wel zouden willen inruilen voor winter als deze. Het is hier al weken na elkaar zonnig en een goeie 20 graden. Enkel 's morgens en 's avonds is het een beetje frisjes, maar van zodra de zon schijnt voelt het meteen zomers aan. Niet dat de locals daarmee akkoord gaan, zij vinden het belachelijk koud. De 40 graden die ze hier in de zomer krijgen is meer hun ding!

Foto 4: Een winters tafereel in de winkelstraat in Perth.

6 comments:

Oda said...

Dag Elke,

Ik compenseer even de afwezigheid van reactie op je vorige post door je papa de loef af te steken en nu als eerste te reageren (tenzij hij nu net ook bezig is met intikken natuurlijk!).
Ik ben blij dat je gemoedsgesteldheid weer positief is geëvolueerd. Ik denk dat het heel normaal is dat je goede dagen zich afwisselen met de dipjes. We hebben dat allemaal wel, alleen ben jij daar veel opener in dan de meesten onder ons (Ik kom uit een familie van ‘opkroppers’). Bovendien is jouw situatie niet echt vergelijkbaar met de relatieve stabiliteit van onze leventjes. (Er staat bijvoorbeeld geen vreemde man in onze slaapkamer te plassen.) We tellen alvast mee af met jou. Niet dat we jouw werk vreselijk vinden (daar kunnen we niet over meespreken) maar omdat we jou toch ook wel eens willen terugzien. Als je terug bent, ben je alvast ook welkom in Limburg. We zetten een logeerbed voor je klaar (en houden wildplassers buitenshuis!)! Wil je er wel aan denken iets van die Australische winter mee te brengen. We zouden deze week ongeveer hetzelfde weer moeten krijgen (iets boven 20 graden en koude ochtenden en nachten), maar dat is dan wel een hele verbetering in vgl. met vorige week en dit WE. Ik wens je alvast nog enkele fijne werk- en andere weken! Je maakt ons wel benieuwd naar je souvenir waarvoor je die extra week over hebt.

Groetjes, Nonkel Marc
Addendum:

-Medailles meebrengen gaat wellicht niet, maar ik heb begrepen dat een boksmedaille bij de vrouwen er voor Londen 2012 wel inzit…
-Terwijl wij het koud hebben zit Joren op het eiland Elba (sportkamp) in het prachtige weer. De zon kan hij niet meebrengen, maar aangezien ze maar met 6 jongens en 18 meisjes zijn …
-Mensen met sokkenproblemen kunnen zich natuurlijk wijden aan ‘bedreigde geneugden’ waartoe sokken stoppen behoort (zelfs in de top-5 zit, zie http://radio2.be/detailpagina.cfm?id=11277&programma=memo)
-Sommigen denken in augustus al aan nieuwjaarsgeschenken. Zou dat ook aan het weer liggen?
-Ik heb de laatste week 5 nieuwe mensen aangenomen en daar is geen enkele Waal bij. Zorg ik nu mee voor de scheeftrekking in de werkloosheidscijfers?
-Sokkenkraam.nl is natuurlijk ook een oplossing.

inge desmet said...

Dag Elke,
lucky you met dat mooi weer ginder voor de winter, Ik hier daarentegen zit reikhalzend uit te kijken naar een dagje "geen regen" en een stralend blauwe hemel.
Gisteren waren het hier kaasfeesten, en niettegenstaande het typische Belgische weer , is er toch wel veel volk op afgekomen.
's Avonds is het dan toch nog beginnen regenen, en waren we zowat verkleumd van de kou toen we klaar waren met opruimen.
En ja... We hebben een gouden en zilveren medaille behaald op de olymp. sp. Ik weet niet of je't hebt kunnen volgen, maar toen Tia sprong, sprong ik bijna mee, zij over de 2.05m ik over de 20.5 cm(kwestie van dezelfde cijfers te gebruiken, en enkel een puntje elders te plaatsen).
'k Heb eigenlijk wel moeten lachen met het nieuws van "de plasser"; dat het niet aangenaam was, kan ik me wel voorstellen, maar als lezer hier aan de andere kant waren we "amused", De beschrijving hoe hij daar lag met zijn hand;gewoon beeldig...
En ja, ook wij zijn hier aan het aftellen, vandaar ook waarschijnlijk de verminderde reactie op de blog, ik denk dat we hier allen wel denken: we zien haar binnenkort wel weer, en vertellen haar dan gewoon alles.
Maar toch zit ikzelf steeds uit te kijken naar nieuws.
Zo, tot devolgende,
vele groeten,
Inge

Luc said...

hey,

Blijkbaar moet ik me tevreden stellen met 'brons' (tenzij de papa nu ook aan het intikken is natuurlijk). We lagen nochtans op de loer voor meer Australisch nieuws ... Tja, je tijd ginder is inderdaad aan het inkorten. Dat weekje meer werken zal allicht ook snel vergeten zijn ... het kunstwerkje dat je er extra mee kan kopen daarentegen zal snel 'onvergetelijk' blijken. (Voor zover je natuurlijk niet van plan bent je in de 'kunsthandel' te gooien ...)

Hier gaat alles zijn gangetje. De restaurateurs van de Sint Pieterskerk hebben het werk hervat, het Ieperse stadsfestival (met flip kowlier, the scene ....) is achter de rug, vorige week was het in Ieper de laatste muzikale dinsdag van de zomervakantie (met Luna Twist (jawel, de ouderen onder ons kennen die groep wel nog) en de laatste show band), de jaarplannen in de diverse verenigingen worden opgesteld, de werkagenda loopt stilaan weer vol, het vakantiegevoel is bij vele mensen weer achter de rug, het ochtendverkeer is weer toegenomen ... en nu is het gewoon nog een weekje wachten tot de scholen beginnen en het 'gewone' leventje kan weer verder. Ja, wellicht wordt het voor jou bij je terugkomst ook wel weer even wennen. Geniet in elk geval nog van je (laatste) Australische weken !! Tot hoors.

Luc &


vraagje :
- t is vreemd dat nonkel marc het niet gevraagd heeft ... in zijn ijver om de eerste te zijn is hij het allicht vergeten ... dus neem ik mijn verantwoordelijkheid : wat brouwen ze in de populaire brouwerij in fremantle ?

weetjes :
- sander heeft nog een week vakantiejob te gaan
- aan alle mensen van goede wil : dank voor de sokkentips !
- nu vakanties en de olympische spelen gedaan zijn begint de politieke zenuwachtigheid opneuw toe te nemen ... verschillende speculaties worden gedaan omtrent het voorbestaan van de regering leterme en het kartel cd&v - Nv-a (tiens, zou leterme bij zijn verblijf in china te rade zijn gegaan bij de uit het voetbal gekende 'gokchinezen' ...)
- de belgische voetbalcompetitie is begonnen. Over de resultaten van een aantal specifieke ploegen zullen we het hier niet hebben ...
- de red hot chili peppers hebben ook iets met sokken

koen said...

Dag Elke,

Ik twijfelde nog even of ik al dan niet nog wat zou wachten met een reactie. Blijkbaar raakten enkelen ontmoedigd als eeuwige tweede of derde? Als hen dat kan motiveren spit ik graag het delf onder voor die twee ;-). Maar ze waren je in ieder geval niet vergeten. En wees eerlijk, met uitspraken als de loef afsteken, toch nog brons halen,... Met zo'n mentaliteit zouden we nog wat meer medailles hebben gehaald op de Olympische Spelen. In welke discipline kunnen we die twee laten deelnemen in London 2012? We kunnen dan mee als supporter hé ;-). Of nog beter, als mental coach of verzorger of zoiets. Dan worden we er misschien zelfs voor betaald??
En de zomer inruilen voor de winter in Perth? You bet! Al enkele dagen voorspellen ze hier weer zon en temperaturen boven de 20°!!! graden. Stel je voor! Van wie ze gesponsord worden om dergelijke dingen te zeggen weet ik niet, maar zon hebben we in ieder geval nog niet of zéééér weinig gezien.
Ook leuk dat je eens een foto plaatste van je huisgenoten. Altijd prettig om een gezicht te kunnen plakken boven een lekkende piemel. En als ik eerlijk moet zijn zou ik het hem op foto niet toegeven. Maar ik heb al meer mensen dingen zien doen die je niet zou verwachten ;-) Er zullen er maandagmorgen heel wat geweest zijn die na hun bezoek aan onze stand op de Kaasfeesten nog liever wat bleven liggen. En dan druk ik het voor sommigen zeer voorzichtig uit :-) Wat voor werk deden Cedric en Auphélie eigenlijk in Perth? En doen zij alleen OZ? of ook NZ?
Wanneer ik dit aaan het schrijven ben heb je nog slechts 8 werkdagen te gaan en 24 dagen vooraleer je voet op Belgische bodem zet. Je ziet, ik hou de cijfers en statistieken nauwkeurig bij ;-) Het begint nu toch onwaarschijnlijk snel af te tellen. Allé, voor mij toch. Ik heb in ieder geval al gevraagd aan opa of hij de galerie open houdt het weekend dat je thuiskomt. Kwestie dat je snel weer went aan de bemoeiziekte en flauwe grappen van je vader. Maakt meteen voor mij dat ik ook weer kan wennen aan de eigenwijze trekjes en/of princiepjes van mijn dochter ;-)Nee, ge moet ze niet achterlaten, want stel je voor dat ik je niet meer herken!
Tot hoors!
de papa

Oda said...

Gewoon even melden : Papa heeft gigantische gaten in zijn sokken en mama is not amused by it !

Ondertussen heb ik de 2e schooldag er al weer opzitten. De laatste 2e schooldag van het middelbaar onderwijs =) Er is niet zoveel veranderd tegenover vorig jaar, de klas is wat uitgedund. Er zijn er 6 van de 21 blijven zitten. De meeste leerkrachten zijn ook hetzelfde gebleven, ik heb helaas de leerkracht van wiskunde van vorig jaar terug ( diegene waarvan ik ben gaan lopen uit de wiskunde naar de talen ). Volgende week maandag en dinsdag vertrek ik al op 'Bezinnignstweedaagse'.
Ook heb ik Chrysostomos dit jaar, dat vieren we 100dagen voor de laatste schooldag.
Voor de rest valt er niet veel te vertellen, ik volg u blog nogaltijd, kschrijf wel niet vaak terug maar dat komt omdat papa het meestal al verteld heeft =)
Geniet nog van de korte tijd die u daar rest en ik verheug me al op je terugkomst!!


Weetjes ( van nonkel Marc en mij ):

- veel traantjes op de eerst schooldag, maar niet bij ons

- vraagje? Begint het schooljaar daar ook op 1september?

- papa is nog maar 2 cm groter dan Joren ...

- ... dat gaat dus niet lang meer duren

- eens hij groter is gaat papa achtereenvolgens kracht, intelligentie en leeftijd uitspelen

- ik heb een prachtige leren jas
gekocht ..

- papa is nog enthousiast (hij weet de prijs nog niet)

- uit humo's opvoedingsenquête:
° 17 jarigen krijgen per week gemiddeld zo'n 20 euro zakgeld (ik krijg 25 per maand =) maar ik mag niet klagen)
° 51% van de ouders negeert zijn kind als straf
° Slechts 3% van de ouders vind gelovig zijn een waarde die ze hun kinderen willen meegeven

Zo dit was het zo een beetje, tot snel

xxx Anke

Luc said...

hey

zoekend naar nieuwe blog - avonturen en verhalen over lekkende ... ahum, toch maar nog enkele weetjes :

* het tekort in de belgische begroting groeit ... het wordt hier besparen ! ... De koopkracht van de belg daalt ! Er zijn 'nucleaire' (enfin, iets met jodium) problemen in Fleurus ... !!Binnenkort wordt het herfst in Belgie en 't is nu al zo'n slecht weer ...
(overweeg je toch niet om in Australië te blijven ;-) )
* sport : na een verdienstelijke match verloor standard van liverpool - tom boonen won een rit in de ronde van spanje (en de rechter sprak zich uit over zijn rijbewijs ivm enkele 'kleine' snelheidsovertredingen)
* ook in het Ieperse gingen de scholen van start ... niet iedereen is daar even gelukkig mee (het wordt immers moeilijker om een parkeerplaatsje te vinden rond mijn werk)