Sunday, 7 September 2008

En zo zit het werkgedeelte van mijn working holiday erop! We hebben het goed afgesloten met een afscheidslunch (die op een afscheidsnamiddag uitdraaide) op vrijdag, en dat was het einde van mijn tijd bij Main Roads. Enkele dingen die ik gekregen heb (en op de een of andere manier mee moet zien te krijgen): een football, Vegemite (ik kan niet wachten om jullie deze lekkere (?!) smeerpasta te laten proberen!), een VB strandhanddoek, Tim Tam's (zeer populaire chocoladebiscuits die ondertussen helaas al op zijn :p), een muts (van de Eagles) voor de aankomende winter en een draagtas met de Australische vlag.

Donderdag nog even een rondleiding in het Traffic Operations Centre gekregen, en dat was verrassend interessant. Main Roads is meer dan wegen bouwen; het is ook de controle van verkeerslichten, het uitsturen van de verkeersberichten, het controleren van de wegen,...


Foto 1: Het centrale punt in het Traffic Operations Centre.

Gisteren waren het staatsverkiezingen voor Western Australia, en ik vond het schandalig hoe Labor en Liberals, de twee grootste partijen hier, hun (tv) campagnes voerden. Waar ze zelf voor staan hebben me niet duidelijk gemaakt, maar wat fout was met de ander is meer dan genoeg aan bod gekomen. En dan durfden ze op de verkiezingsdag nog verklaren 'dat het een zeer positieve campagne geweest was'. Dan ligt hun grens toch duidelijk lager dan die van mij. For the record: het was een nek aan nek race, en het is nog niet volledig duidelijk naar wie de overwinning nu zal gaan.

Kodie leende me onlangs haar 'Aussie dictionary' uit, en ik wilde jullie toch even enkele van mijn favorieten meegeven (onderstaande woorden zijn er allen waarvan ik gemerkt heb dat ze effectief gebruikt worden):
-Dead horse: ketchup. (jep, je kan hier aan tafel dus wel degelijk 'Can you pass me the dead horse?' horen!)
-Heaps: a lot.
-No worries: graag gedaan/geen probleem/... Ik was verbaasd om dit in het woordenboekje te zien staan, ik gebruik het zo vaak dat ik niet meer besefte dat het geen algemeen Engelse term is.
-Thongs: teenslippers. Niet te verwarren met de Engelse thong (string...).
-... as: e.g. busy as, hot as, hungry as; 'as' kan je na eender welk adjectief plaatsen om er de nadruk op te leggen. 'I'm busy as' is dus een volledige zin!
-Barbie: barbecue.
-Brekkie: breakfast.

Deze avond nog een afscheidsbarbecue bij Kodie op het programma, en dan zullen de volgende twee dagen hoofdzakelijk gevuld worden met het inpakken, en vooral, beslissen wat ik zal moeten achterlaten, want alles terug meekrijgen is nu wel erg onwaarschijnlijk geworden. En mijn schilderij (dat ik eindelijk gekocht heb!) zal ik om btw-redenen ook al zelf meebrengen. Dat wordt zeulen :-).

Nog dit:
-Bring it on, dat slechte weer! Ik heb het hier wat gehad met de warmte... (Sorry indien ik als een verwend nest klink, ik kan me voorstellen dat jullie na de voorbije 'zomer' wel het omgekeerde gevoel hebben)
-1 september is hier het begin van de lente, maar heeft verder geen betekenis. De schoolgaande jeugd heeft twee maand vakantie in december-januari, en slechts twee weken in juli. De volgende vakantie komt wel snel dichterbij: twee weken in september-oktober.

Tot binnenkort!

Groetjes

5 comments:

inge desmet said...

Dag Elke,
niet te geloven, maar ik ben de eerste! 't is me toch eens gelukt, tenzij er op dit eigenste ogenblik nog iemand zit te schrijven.
De lessen vocabulaire zijn opgeslaan in mijn memorie, doch de term voor ketchup zie ik mij niet direct gebruiken.
Het is hier nu zondag en ik ben pas op na mijn nachtdienst. Het eerste wat ik zag was :REGEN, en ja, voor ons is het hier onbegrijpelijk dat het warme weer kan tegensteken.
Ik merk dat je miserie zal hebben om alles hier te krijgen, jammer dat het net iets te ver is, maar ik zou wel willen helpen dragen..
De kids hebben hier hun eerste schoolweek al achter de rug. De eerste dag wilde de kleinste al naar de dokter om een briefje...
zegt al veel over het enthousiasme waarmee hij naar school is vertrokken.
Bij mij staat voorlopig alles in het teken van markant, en de mannen zijn nu weg naar de beroemde "pompoenschieting"
Elke, geniet nog met volle teugen van je vakantie, wij alvast, kijken uit naar jouw thuiskomst!
vele groeten,
inge

Luc said...

Hey

Als ik dat verkeerscentrum zie waarin je werkte ... vraag ik me af of de files de laatste maand in Australië er niet langer zijn op geworden?
Nu ja, je tijd 'down under' is inderdaad aan het inkorten. We kijken al ... een beetje ... ;-) naar je terugkomst uit. Geniet in elk geval nog van je laatste dagen ginder onder ... en niet teveel piekeren over wat je nu al dan niet zal meebrengen ! (in het slechtste geval de papa vragen of hij geen container kan laten over varen)

Hier niet zoveel nieuws ... school is begonnen, Neos organiseert (naast zoveel andere dingen) een debat over 'de oudere consument en de reissector' (dit in het kader van ons congres over de oudere consument ... ), het is wat vroeger donker s avonds , de gordel rond Brussel ging afgelopen weekend door (onder de regen !) enz.

Er zijn echter wel nog wat weetjes :
- er is op initiatief van kris peeters een nieuw spoor in de communautaire onderhandelingen (rechtstreeks onderhandelen tussen Vlaanderen en Wallonië) ... het is nog niet 100 % duidelijk wie allemaal zal meebabbelen ... maar enfin, er is een denkpiste/een onderhandelingsformule ... nu nog nadenken over de inhoud!
- de buurvrouw hier in ieper schijnt te verhuizen
- ze baggeren een deel van de Ieperse vestingen uit
- het nieuwe voetbalstadion in ieper is in gebruik ... bij de openingsmatch tegen club brugge moest (bij gebrek aan hoge netten) de politie de autobestuurders verwittigen voor 'overvliegende ballen'
- de iepers 'beestenmarkt' (vlak naast station) lag reeds een tijdje tegen de vlakte , maar nu zijn ze zowat alle sporen ervan aan het verwijderen
- een kleine enquete bracht aan het licht dat bijna niemand de bevoegdheden van de belgische ministers kent
- in belgie bestaat er zoiets als 'speculoospasta' (winnaar van een uitvinders tv programma ... ik weet niet of je dat nog hebt kunnen meepikken ?)
- t westvloams is wok e schoone toale

doei ...

Luc &

Unknown said...

Dag Elke;

jaja hoor: EIND IN ZICHT!! niet te geloven. dit wil dus zeggen dat er alweer een jaartje om is!
maar voor jou een jaar vol avontuur en een jaar als goeie leerschool!
tis waarschijnlijk met een dubbel gevoel dat je kijkt naar die laatste dagen: blij om terug te komen ?? en spijtig om je kennissen en omgeving toch achter te laten na die lange tijd..
Het zal wel weer aanpassen worden, maar alles went vlug hoor.
Wij kijken al uit om nog eens af te spreken met ons groepje om je zo te verwelkomen!
geniet ervan,
vergeet toch niet te veel in te pakken, tzou jammer zijn van de herrinneringen
en een goeie vlucht terug!

groetjes

mieke en co

koen said...

Dag Elke,
Nog eens een reactie langs deze weg. Zie dat de publieke opinie nog begint te denken dat we je vergeten zijn :-p
Hoe voelt het om na enkele maanden terug in 'gemeenschap' te slapen? Geraak je het nog gewoon? Tja, tegen dat je het weer goed gewoon zal zijn moet je alweer weg. Volgende week omstreeks deze tijd ben je al een halve dag op Belgische bodem. Als er geen onverwacht grote vertragingen zijn met de vlieger natuurlijk. Maar zo erg zal het nu ook wel niet zijn hoop ik. Hoe dichter het komt hoe ongeloofwaardiger het klinkt.
Mama is momenteel de zaal gaan klaarzetten voor de quiz die de Gezinsbond morgen organiseert. En blijkbaar is toch al heel wat volk verwacht. Ze moesten zelfs kandidaat-kwissers afzeggen. Volgens de laatste berichten die ik hoorde doen Mieke en Fabienne met respectievelijke vrijers en kinderen mee. Maar de kinderen zijn van een ander ;-). In iedere ploeg moet er immers ook een kind zitten. Morgenavond zal ik ook wel ingeschakeld zijn. Maar eerst nog een dagje Knokke. Zondag is opa van dienst, want dan is het fietstocht van Unizo. Kwestie dat we ons niet zouden vervelen hé. En ze geven droog weer uit. Niet te geloven. Want van gisteren 16u tot deze morgen stond er volgens de weervrouw des huizes 35 liter in de regenmeter. En deze voormiddag regende het ook onophoudelijk. Niet te geloven. Door dat leuke weer konden we gisteravond zelfs de rode lopers niet leggen voor de Dag van de Klant. De verhoopte nazomer zul jij moeten meebrengen van ginds geloof ik.
De rest van het 'nieuws' kreeg je al via andere kanalen en bloggers. En we moeten toch nog iets te vertellen hebben volgende week ook hé ;-) Misschien kunnen we wel nog eens skypen begin volgende week? We zien wel, want minder dan een week moet in het slechtste geval net te overbruggen zijn?
Tot één dezer dagen wel eens. Na het drukke weekend zal er ook wel weer wat te vertellen zijn.
tot hoors!
de papa

Oda said...

Dag Elke,

Het is nogal wat, denk ik, om na een jaar nu zo dicht bij de terugvlucht te staan. Je zit wellicht toch een beetje tussen genieten van de laatste momenten down under en (hopelijk toch) het verlangen naar het weerzien thuis en het terugkomen in de vertrouwde omgeving, om van het tussendoor inpakken maar te zwijgen. Ben je al aan het nadenken over de volgende stappen die je na de acclimatisatie (die je ook letterlijk mag nemen) gaat zetten? Jammer dat er net discussie is over het verminderen van het aantal ambtenaren, anders kon je misschien bij het ministerie van openbare werken gaan solliciteren? Wij zijn ons gisteren een beetje op culinair vlak in je positie gaan inleven. We zijn namelijk met een hele groep naar een Australisch restaurant in Diepenbeek gaan eten. Het is een leuke plek, we zijn er wel al meer geweest. Naast Australische bieren en wijnen eten we daar ook kangoeroe, krokodil, struisvogel, en vooral veel steak. Om van de lekkere nacho’s vooraf maar te zwijgen. Ik weet niet of het een beetje klopt, maar het is wel lekker... Het zal wel niet voor direct zijn, maar als je ooit heimwee zou hebben naar een stukje leven in de Bush (inclusief Bush-muziek), dan trekken we naar de Jambalaya. We wensen je alvast een fijne terugreis en een deugddoend weerzien in België toe!
-Een VB-handdoek? Ik wist niet dat het Vlaams Belang naast vlaggen nu ook al handdoeken uitdeelde, en dan nog in Australië
-Mocht je je ooit dom willen voelen: de tentoonstelling Science Tunnel in Hasselt is the place to be! Dat is een gerenommeerde tentoonstelling van het Max Planck instituut over de stand van de wetenschap. We kregen uitleg van de zoon van vrienden en hij kreeg vragen van … een 9-jarig jongetje die het allemaal leek te begrijpen!
-Als het hier in België zo doorgaat ben je net op tijd om de volgende federale verkiezingen mee te maken.
-De campagnes voor de regionale verkiezingen zijn eigenlijk al begonnen.
-Sinds ik vrijdag Coldplay kon meepikken in Keulen ben ik nog meer overtuigd dat het Sportpaleis geen goede concertplek is. Zowel qua boeking, informatie, bereikbaarheid, parking, organisatie, geluidkwaliteit … scoorden ze daar zoveel beter. En een uitstekend concert natuurlijk!
-PS: Misschien moet je maar blijven bloggen in België. Straks weten we minder over jou als je op 200 km zit, dan nu je aan de andere kant van de wereldbol zit.
Tot binnenkort,
Nonkel Marc, Oda en kids @ Genk