Wednesday, 17 September 2008

Canberra and my last days

Hallo!

Nog even een korte update voor ik jullie in levende lijve wat meer kan vertellen! En vooral: vooraleer jullie mij live kunnen updaten van al het nieuws in Belgie :-)

Canberra is veel beter meegevallen dan verwacht. Iedereen verklaarde mij gek dat ik daar zes dagen zou spenderen, maar er is echt wel veel te doen. Ik denk dat het een saai imago heeft doordat de nationale politiek zich daar afspeelt, en er is inderdaad geen strand (wat hier nogal hoog op het 'things a city has to have lijstje' staat), maar er is genoeg te doen. Vooral cultureel dan. Op het programma stonden: National Museum of Australia, National Gallery of Australia, Old Bus Depot Market, het Parlement, Museum and Gallery of Canberra, en ik ben ook een paar keer naar de bib geweest. Het interessantste vond ik het (nieuwe) Parlement. Donderdag ben ik daar met een gegidste tour meegeweest, en maandag ben ik nog even naar 'question time' gaan luisteren. Gaf niet echt een bemoedigende indruk van de politieke werking; ik weet niet of naar de supporters van twee rivaliserende sportclubs luisteren erg zou verschillen, maar het geeft toch een indruk van welke politiekers effectief iets aan een discussie bijdragen.

Foto 1: Het nieuwe Parlement.
Foto 2: Zicht vanop het dak van het nieuwe Parlement, met in de verte het oude Parlement en nog verder een oorlogsmonument.
Foto 3: De Senaat (dit was op donderdag, wanneer het Parlement niet zat).

Misschien nog even verduidelijken dat Canberra slechts de hoofdstad van Australie geworden is in 1908 (voorheen was Melbourne de hoofdstad). Canberra werd gekozen als compromis tussen de twee grootste steden in Australie, Sydney en Melbourne. Men is de stad pas beginnen bouwen in 1913. Canberra ligt in het Australian Capital Territory, en vormt dus geen deel van New South Wales (waarin ACT gelegen is).

Foto 4: Een indrukwekkend(e) constructie/kunstwerk bij het National Museum of Australia.

Foto 5: Dit is een zicht waarvan ik wel vond dat het Canberra goed weergaf. De stad kan je niet bepaald klein noemen, maar wanneer je op bepaalde plaatsen de omliggende heuvels kan zien, besef je hoe afgelegen Canberra toch ligt.

Ondertussen alweer iets meer dan een dag in Sydney, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Op de een of andere manier voelt de stad zelf beter aan. Het Opera House en de Harbour Bridge waren de vorige keer al erg indrukwekkend, maar ook de stad zelf lijkt dit keer veel aangenamer.

Zo, ik denk dat dit het was wat het bloggen betreft. See you all soon!

Groetjes

Nog dit: VB staat hier voor Victoria Bitter, een biermerk. Ik moet zeggen dat ik eerst niet goed wist waarom deze handdoek 1 van de souvenirs was, maar na een search op het internet bleek dat VB het populairste bier in Australie is...

6 comments:

koen said...

Heylaba!
Voor een laatste keer zal ik maar zorgen dat ik weer de eerste ben. 't Is een beetje zoals in het studeren zullen we maar denken? Het einddiploma telt, van de rest spreken ze toch niet meer ;-)
Ja, morgen deze tijd ben je al aan het vliegen en overmorgen deze tijd moet je willens nillens alweer enkele uren je vader verdragen. Maar wees getroost, hij heeft een heel jaar de tijd gehad om zijn leven te beteren, dus dat zit goed. Ik heb het de laatste dagen al tegen verscheidene mensen gezegd, het lijkt een eeuwigheid geleden dat we je naar Zaventem voerden, en het lijkt een eeuwigheid geleden dat we naar NZ kwamen. Maar zoals al vele keren in het verleden bewezen, aan alle periodes komt een einde. Bij moeilijke periodes komt dat einde wellicht iets trager dan gewild. Ook aan het avontuur waar je al jarenlang naar uitkeek is dus een einde gekomen. Wellicht voor jou iets sneller dan gewild? Maar wie weet wat je nu weer ambieert. Ik hou mijn hart al weer vast :-)
Ondertussen hoor ik boven de stofzuiger draaien. Wedden dat mama je kamer aan het poetsen is. Ik heb ook al je matras zien passeren. Je tapijt is al terug van de nieuwkuis. Je ziet, een koortsachtige voorbereiding om het je zoveel als mogelijk naar de zin te maken. Bestrijding van bedbugs en kamerplassers incluis.Als da gene service is!!
Het meeste nieuws hoorde je al via ons laatste skypegesprek, dus mijn wellicht laatste reactie op je blog, of toch op je elke@nz-blog om het iets voorzichtiger uit te drukken, zal wellicht iets korter zijn. Maar vanaf overmorgen hebben we immers toch weer volop de tijd om bij te praten.
Als je dit nog leest voor je vertrekt: GOEDE REIS en een BEHOUDEN THUISKOMST!!
En nu kan ik zelfs eindigen met:
tot ZIENS!
de papa

Unknown said...

Elke, merci voor de blog, zo konden we ook een klein beetje meegenieten, 't was alleszins telkens tof lezen.

Een goeie terugreis en tot binnenkort in real life zekers?!

Grtz, Wim

Unknown said...

Dag elke,

een zeer goeie terugreis gewenst! en merci voor de vele leuke verhalen/foto's/anekdotes. We hebben ze met heel veel plezier gelezen!
Kom goed thuis en tot heeeel binnenkort!

mieke en co!

inge desmet said...

Dag Elke,
hopelijk ben ik niet te laat om je een goede terugvlucht te wensen.
het zal even ontwennen zijn, geen nieuws meer van de andere kant van de wereld, en ook niet van deze kant, heb zelfs op het punt gestaan om onze krant af te zeggen, want de nonkeltjes maakten steeds objectieve nieuwsberichten.
so, see you soon!
groeten,
Inge

Luc said...

test test test test ...

Even testen of de blog toch nog gelezen zou worden !! Tja, er moet misschien toch iemand het laatste woord hebben.

Hoewel we je opnieuw in levende lijve bezig zagen en we je persoonlijk welkom konden heten lijkt het behoud van een blog eigenlijk de beste manier om wat info over je levenswandel, fijne verhalen, leuke foto's, pittige details, vuile anekdotes .... te weten te komen ... Gezien het anti - emu front een stille dood is gestorven is het misschien tijd om een pro blog front te vormen !! 'Pro' klinkt immers altijd beter.

groetjes - tot ziens !

luc &

weetjes ... het formele blogjaar zit erop ! geinteresseerden voor extra, diepgravende weetjes ... dienen zich persoonlijk aan te melden en formulier w67b52x in tweevoud mee te brengen

Luc said...

test test test test ...

Even testen of de blog toch nog gelezen zou worden !! Tja, er moet misschien toch iemand het laatste woord hebben.

Hoewel we je opnieuw in levende lijve bezig zagen en we je persoonlijk welkom konden heten lijkt het behoud van een blog eigenlijk de beste manier om wat info over je levenswandel, fijne verhalen, leuke foto's, pittige details, vuile anekdotes .... te weten te komen ... Gezien het anti - emu front een stille dood is gestorven is het misschien tijd om een pro blog front te vormen !! 'Pro' klinkt immers altijd beter.

groetjes - tot ziens !

luc &

weetjes ... het formele blogjaar zit erop ! geinteresseerden voor extra, diepgravende weetjes ... dienen zich persoonlijk aan te melden en formulier w67b52x in tweevoud mee te brengen